Jak callerovat Plus a Advanced

(Poprvé publikováno v březnu 2003, revidováno v lednu 2010)

Jak callerovat Plus a Advanced? Existuje mnoho způsobů, jak callerovat určitý level, a nikdo nemůže určit, který z nich je ten správný.  
Proto také nechci nikomu podsouvat žádné dogma. Tímto článkem se chci podělit o rady a zkušenosti, které pomohly mě, a které mohou pomoci všem callerům, kteří cítí, že pouhé přidávání dalších figur není ta správná cesta, jak callerovat něco víc než Mainstream.

Když jsem ve svém callerování začal postupovat směrem k vyšším levelům, cítil jsem, že mé technice něco chybí. Byl jsem zvyklý tancovat na výborné callery a věděl jsem, že mé kombinace a použití figur jsou jiné. Nevěděl jsem ale, v čem je ten podstatný rozdíl. V Čechách nebylo od koho se učit. Nezbylo mi tedy nic jiného než provádět vlastní výzkum. Měl jsem i to štěstí, že jsem se díky tancování Challenge levelů skamarádil se dvěma špičkovými callery, kteří mi velmi ochotně pomáhali a pomáhají.


Charakteristika figur

První důležitá věc, kterou si caller musí uvědomit, je odlišná charakteristika různých figur. Pro potřeby tohoto článku jsou figury rozděleny na technické a taneční.

Technické figury jsou krátké, maximálně pro čtyři, většinou však pro méně tanečníků, s jednoduchou definicí a provedením. Řeší nějakou technickou záležitost, konkrétně změnu jedné nebo více složek FASR, a jsou proto zajímavé více pro callera než pro tanečníky. Příkladem jsou figury Hinge, Box the Gnat, Swap Around a mnohé další.

Taneční figury jsou naopak zajímavé více pro tanečníky. Mají delší timing a do tance zapojují celou čtverylku. Příkladem budiž Spin Chain with the Exchange the Gears nebo Motivate.
Jsou figury, které lze do skupin snadno zařadit. Jsou i takové, u kterých nelze jednoznačně rozhodnout, hodně záleží na cítění callera. Nemá tudíž cenu rozvíjet filosofickou diskusi o tom, do které skupiny která figura patří, základní členění a princip pro další úvahy jsou jasné.
Zároveň je třeba upozornit, že zařazení figury do skupiny je relativní a závisí hodně na použití a levelu. Například figura Touch 1/4 je jistě technická,
ale Strech Touch 1/4 už lze považovat za taneční. Proto článek nese název Jak callerovat Plus a Advanced, protože filosofie a způsob
callerování Challenge je úplně jiný.

Charakteristika levelů

Každý level je tvořen jinými figurami, proto má svoji individualitu, skoro by se dalo říct duši. Proto je potřeba při callerování ke každému levelu přistupovat jinak.

Mainstream, jako první level, je technický, z pohledu dalších levelů ne moc taneční. Figury v něm obsažené zcela jasně ukazují na kořeny v country tancích. Na tanečníky neklade žádné extra nároky, figury je možné se naučit jako pohyb.

Plus je velmi krásný taneční level, přibližně 24 z jeho třiceti figur je tanečních. Caller dostává do ruky nástroje Roll a Spread, pomocí kterých může modifikovat základní figury. V kombinaci s frázováním je možné udělat choreografii, která je intelektuálně zajímavá a zároveň se stále ještě jedná o tanec.

Advanced 1 je technický level sloužící jako úvod do dalších levelů. Se svými třemi tanečními figurami je na tom sice lépe než Mainstream, přesto sám o sobě je v podstatě nudný. Jeho přínos spočívá v tom, že naznačuje postupy, které už s country nemají nic společného a dělají square squarem. Tanečníci se poprvé setkávají s koncepty (As Couples, Any Hand) a naučí se pracovat s formacemi.

Advanced 2 logicky navazuje na A1. Je mnohem více taneční (přibližně 24 tanečních figur ze 34), přidává další koncept a formaci. Advanced 2 společně s Advanced 1 tvoří kompaktní, příjemně tancovatelný celek. Historicky se totiž nejedná o dva samostatné levely, ale pouze jeden, uměle rozdělený kvůli snažšímu naučení.

Challenge 1 je velmi krásný. Už si na nic nehraje, plně využívá všech možností z nižších levelů a přidává mnoho dalších vlastností. Jsou to zejména nové koncepty, mnoho nových formací, formace s fantómy, komplexně pojaté taneční figury, propracované možnosti práce s formacemi a figurami z nižších levelů a konečně i další modifikace základních figur, které mají vliv na výslednou formaci. Rozšiřuje se význam některých figur z nižších levelů, které lze provádět z více formací (Hinge, Recycle a další). Přestože C1 obsahuje přibližně 100 figur, není těžké se ji naučit. Zajímavé je, že už behěm výuky jsou většinou tanečníci naplněni zvláštní euforií, kterou tento level vyvolává.

Challenge 2 je sice taneční level, ale zároveň některé figury nutí k zamyšlení i při provádění z jednodušších základních formací. Klade důraz na práci s koncepty a jejich kombinací s formacemi. Krásným příkladem je třeba Parallelogram Triple Box <anything>. Charakteristickým rysem C2 je rozvinutí pozičního tancování. To znamená, že tanečníci nesmí automaticky dostupovat do "známých" formací, ale po dokončení figury musí zůstat tam, kde jsou, a musí vědět, kolik je mezi tanečníky volných tanečních pozic.

Challenge 3 se dělí na C3A a C3B. Také se jedná o umělé rozdělení, původně exitovala pouze C3. Proto jsou si oba levely hodně podobné. Oba jsou taneční, obsahují hodně konceptů, nové formace a nové možnosti práce s formacemi. Charakteristickým rysem je, že tanečníci musí detailně znát, z kolika částí a kterých přesně se která figura skládá (a to ze všech levelů, nejen C3).

Challenge 4 kromě toho, že obsahuje velké množství figur a několik nových konceptů, je charakteristická tím, že caller rozháže tanečníky po celé matice 16x16, uvnitř které je honí. Mnohdy jsou tanečníci doma a ani si toho v první chvíli nevšimnou, protože mentálně jsou v Columns.

Závěr kapitoly

Každá figura i level mají svou osobitou charakteristiku. Přestože pro callerování Plusu až A2 platí mnoho společných zásad, je potřeba ke každému levelu přistupovat jinak a ctít jeho duch.


Výběr figur

Jak už bylo řečeno, Plus je nádherný taneční level. Poté, co byly do Plusu přeřazeny figury Spin Chain Thru a Eight Chain Thru, zbyla Mainstreamu jedna jediná taneční figura, kterou je Grand Square. Přestože se s touto figurou dají provádět různá kouzla, na dlouho to nevystačí. Přes dvacet plusových tanečních figur je tak pro tanečníky i callera pravým požehnáním. Tohoto požehnání může caller náležitě využít, protože za normálních okolností jej v sále očekávají ostřílení tanečníci, kteří mainstreamové technické figury zvládají s přehledem a radují se z plusových tanečních figur.

Za dobrý výběr pro choreografii je možno považovat takový, kdy ze tří po sobě jdoucích figur je alespoň jedna plusová. Díky tomu, že Plus je druhý level, nemusí se caller příliš zatěžovat tím, z kterého levelu bude používat technické figury. Na Plusu není možné se Mainstreamu vyhnout. Vzhledem
k tanečnímu charakteru Plusu si dokonce nemusí lámat hlavu tím, kterou figurou nechá tanečníky zatancovat, protože de facto všechny taneční figury jsou plusové.

Příklad ze Zero Box:

Touch 1/4 Touch 1/4 Touch 1/4
Follow Your Neighbor Follow Your Neigbor & Spread Follow Your Neigbor
Ladies Run Ladies Hinge Trade the Wave
Centers Trade Cut the Diamond Ladies Trade
Wheel and Deal Trade the Wave Spin Chain the Gears
Dive Thru Explode and Roll Recycle
Square Thru 3 Box the Gnat Eight Chain Two

Všechny tři příklady jsou Zero moduly, mají stejný počet figur a jsou určeny pro plusové tanečníky. První modul ale pravděpodobně není ten, kvůli kterému šli tanečníci na parket. Rozdíl mezi druhým a třetím modulem je v tom, že třetí je více taneční. Obecně ovšem nelze rozhodnout, zda je lepší druhý nebo třetí, protože záleží na konkrétní situaci a záměrech callera. Výběrem figur je lze oba považovat za plusové a uspokojivé.

Složitější použití figur

Protože se na Plusu pohybují, nebo by alespoň měli pohybovat, zkušenější tanečníci, je dobré a žádoucí využít jejich znalostí k zajímavějšímu tancování. Složitější používání plusových figur je lépe provádět na workshopu nebo Special Dance, k běžnému tancování je lepší používat mainstreamové figury.

  1. Figury za levou ruku. Plusoví tanečníci většinou  nejsou zvyklí běžně používat figury za levou ruku (snad kromě Left Swing Thru). Použití levé ruky je tudíž příjemným zpestřením.
  2. Frázování figur, při kterém caller požaduje provedení buď určité části figury (1/2 Circulate) nebo provedení více než jednou (Scoot Back 1 and 1/2).
  3. Rozdělení formace na části, při kterém každá část čtverylky dělá něco jiného (Outsides Load the Boat, Centers Square Thru 3).
  4. Méně běžná výchozí formace, například Follow Your Neighbor z formace T-bone. Do této kategorie spadá i využití různých pravidel, například pravidla o dostoupení na stejné místo (z formace po DPT povel Split Circulate 1 and 1/2) nebo pravidlo o vzájemné zaměnitelnosti vlny a boxu.
  5. Do poslední kategorie patří použití, která možná v některých situacích hraničí s korektností a definicemi, ale jedná se o natolik jednoduché věci, kterých je škoda se vzdát. Ve většine případů jsou tanečníci schopni povel provést bez vysvětlování. Například z Tidal line Grand Half Tag.

Výše uvedné rady by se mohly zdát samozřejmé nebo málo objevné. Jak často jsou ale skutečně využívány? Budou-li tyto případy používány běžně a v timingu, plusové tancování zcela jistě osvěží a udělá více zajímavým.


Výběr figur

Advanced 1 je silně technický level. Větší koncentrace A1 figur může u tanečníků způsobit pocit, že se nic neděje. Naštěstí je možno si pomoci Plusem. Caller má k dispozici tři levely, ale protože MS i A1 jsou technické a spolu by měly nad Plusem převahu, je třeba mainstreamovými figurami šetřit.

Explicitně je potřeba varovat před chybou, které se dopouštějí zejména začínající calleři (rozuměj začínající na A1). Tito calleři se natolik soustředí na A1 figury a jejich výchozí formace, že sklouznou do stylu A1 + MS. Je to vražedná kombinace, protože spojení dvou technických levelů tanečníci psychicky dlouho nevydrží.

Složitejší používání figur

Platí obdobná pravidla jako v kapitole o Plusu, ovšem s tím, že tanečníci i definice jsou "Advanced", tedy pokročilé. Není důvod zaobírat se příliš mainstreamovými figurami, jednak z důvodu uvedeném výše, hlavně ale proto, že většinu kombinací už tanečníci znají a pravděpodobně už rutině tancují. Výjimkou může být použití figury v konceptu. Zajímavosti je třeba hledat v Plusu, ale i v A1, protože A1 zavádí přesné definice (namísto popisu pohybu), které je možno využívat nadoraz. Navíc tím, že tanečníci pokračovali z Plusu na A1 a vydrželi, dávají callerovi jasný signál, že chtějí něco víc a jsou ochotni přemýšlet.

 


Jak callerovat A2

Advanced 2 je taneční level a společně s Advanced 1 tvoří kompletní celek. Společným používáním figur A1 a A2 vzniká obdobná situace jako při callerování Plusu (společně s MS) s tím, že Advanced figury sami vnesou do choreografie svůj osobitý duch. Přidá-li caller občas navíc plusovou figuru, výsledkem je velmi příjemné tancování.

Důležité je mít stále na paměti, že na A2 víc než kdykoliv předtím nestačí pouze říkat figury. Callerování už není jen o figurách a kombinacích, ale i o využívání formací a pojmenování tanečníků. Každý Advanced tanečník je schopen zatancovat jakoukoliv figuru, a to nejen ze základních formací. Je zcela
běžné, že pokročilí tanečníci rozpoznají moduly, že ví, která figura patří do kterého levelu, rozpoznají, kdy je caller začíná dovádět domů a už v době provádění Allemande Left vědí, zda jsou ve správné sekvenci nebo ne.

Jak vidno, Advanced tanečníky může uspokojit jen Advanced caller. Tím se, bohužel, člověk nerodí, ale může se jím stát. Nikdo nemůže callerovat A2 jen tak z patra, kdy si vzpomene. Dobrý výkon zajistí jen důsledná domácí příprava. Říká se to na každém callerském semináři, ale bohužel nikdy není čas na praktická cvičení.

Rozbor_figuryDobrou pomůckou pro první krok je Al Stevensův Analyzing a call. Zde v článku je uveden pouze jako malý obrázek, protože originál ve velikosti A4 je k nalezení v každé Al Stevensově příručce. Ostatně, pro praktické použití stejně slouží pouze jako předloha, protože na vlastní poznámky je potřeba mnohem více prostoru.

Vemte si tedy definice, nejlépe originál od Callerlabu, a vyždímejte z nich, co se dá. Ale pozor, nepřežeňte to.
Je třeba rozlišovat přípravu na běžné vystoupení (na klubu, na akci, utužování znalostí pro náhodné callerování apod.) a přípravu na workshop. Při workshopu totiž caller může vysvětlovat a většinou se to i čeká. Při normálním tancování přerušování ruší, málokdy je žádoucí. Proto by měl mít caller ve svých poznámkách (nebo hlavě) dostatek materiálu, který je kombinačně a tanečně zajímavý a přitom je ho většina tanečníků schopna zatancovat bez vysvětlování.

Až do A2 jsou součástí definic Callerlabu i jmenovité výchozí formace figur (typu 1/4 Tag, Ocean Waves apod.). Je otázkou názoru, zda to znamená, že žádná jiná výchozí formace není povolená. Nepatříte-li mezi ty, kdo si to myslí, hledejte i další výchozí formace, které neodporují definici provedení. V rámci úplnosti budete muset projít i běžné formace, ale mějte na paměti, že zkušení tanečníci udělají Follow Your Neighbor stejně dobře ze dvou paralelních vln, stejně jako z boxu uprostřed nebo z paralleních columns. Užitečné mohou být T-bone formace. Jdou postavit velmi jednoduše už na Mainstreamu, poslouží jako
výchozí formace pro běžné figury, jejichž běžná výsledná formace je notoricky známá a po provedení
z T-bone formace je natolik jiná, že tanečníky příjemně překvapí.

Dalším krokem je literatura a internet. Podívejte se na stránky Vica Cedera a hledejte v nich inspiraci. Informace tam uvedené mají tu výhodu, že u každé figury jsou uvedena všechna použití ve všech levelech. Pročtěte si Challenge definice a hledejte v nich rozšíření figur, které máte k dispozici, nebo prostě jen inspiraci.

Z literatury nebo z webu si zjistěte historii jednotlivých figur a vývoj jejich definic v čase. Naučte se znát různé pojmenované pohyby (např. Spin, Scoot a další). Nejen, že budete mít více pracovního materiálu, ale dojde vám spoustu souvislostí, které vám otevřou prostor k vlastním korektnín nápadům.

Jako poslední bych zmínil sledování vystoupení jiných callerů. Je záležitostí každého jedince, jak moc bude používat originální nápady svých kolegů. Osobně doporučuji neopisovat, ale nechat se inspirovat k vlastním nápadům.

Příklad: V našich zemích celkem běžná kombinace z facing couples Boys Walk, Ladies Dodge mne nikdy příliš neoslovila a nepřemýšlel jsem nad ní. Jenomže pak jsem jí jednou v Německu tancoval v modifikaci Beaus Walk, Belles Dodge a napadla mně kombinace Beaus Scoot, Belles Dodge.

 



Při sledování některých vystoupení by statistik musel dojít k závěru, že calleři téměř považují za svou povinnost začínat na MS povelem Square Thru 4, na Plusu kombinací Heads Pass the Ocean, Ping Pong Circulate a na A1 Heads Pass the Ocean, Chain Reaction. Ne, že by to byly špatné kombinace, ale nesmí se to přehánět. Obzvlášť Advanced tanečníci čekají, a mají právo dostat víc, než jen stereotypy.

Existují dvě možnosti, jak začít. Tou první je notoricky známé použití jedné nebo dvou figur pro box nebo dva tanečníky.  Čím vyšší level, tím více má takových figur caller k dispozici. Při použití trochy fantazie nejsou začátky sekvencí problém.

Několik málo příkladů, jak lze začít sekvenci pro heads nebo sides.

Plus A1 A2
Single Circle to Wave Slide Thru & Roll Recycle
Slide Thru Split Square Thru Lock It
     
Slide Thru & Roll Side Face Slide Thru
Star Thru Everybody Half Breed Thru Checkmate the Column

Druhá možnost, jak začít sekvenci, je rozjet na kruhu nebo na čtverci celou čtverylku a pak použít povel, který převede formaci Promenade nebo Allemande Thar na jinou, ze které se pak pokračuje dále. Princip ukazují následující dva příklady.

Začátky sekvencí pro celou čtverylku:

Allemande Left Your Corner Allemande Left Your Corner
R & L Grand go forward three to Wrong Way Thar
Swing Your Partner and Promenade Sides Explode and Roll
Heads as leaders, all do Cast a Shadow Spin the Windmill Ahead

 


Dřív nebo později je třeba dovést čtverylku domů a způsob provedení může celkový úspěch zvýšit, ale i deklasovat. Sice se občas říká, že když caller nedovede lidi domů, není to zas takové neštěstí, a do jisté míry je to i pravda. Také je pravda, že mizernou sekvenci už nevylepší sebelepší get out. Faktem ale zůstává, že pěkná choreografie by měla být zajímavá od začátku do konce, nehledě na to, že pokud tanečníci zvládnou celou sekvenci, zaslouží si být dovedeni domů a získat tak dobrý pocit vítězství.

Z pohledu callera je možno mluvit o get outech připravených a nepřipravených. Připravené mají vždy calleři používající cue cards, moduly, memory calling a svým způsobem i mental image. Sight caller použije připravený get out tak, že dovede čtverylku do jistého stavu a pak použije modul. Ať je to jak chce, kromě cue cards se z pohledu callera vždy jedná o nazpaměť naučenou sekvenci. Kolik různých zajímavých sekvencí je možno se naučit nazpaměť? A pro kolik levelů? Určitě se nejedná o příliš velké množství. Je tedy dobré znát princip úspěšného sight get outu.

Get outy se dělí na tři druhy: Home get out, Allemande Left a Right and Left Grand. Nezáleží na tom, který get out chce caller použít. Vždy to znamená postavit určitý FASR, respektive dovést k sobě určité čtyři tanečníky. Velmi dobře známý princip, použitý v následujícím krátkém příkladu, můžete nalézt v manuálech Ala Stevense nebo Rukověti callera Martina Podlahy. Princip spočívá v tom, že se nejprve k sobě dovedou tanečníci z prvního klíčového páru, udělají se z nich outsides, načež se řeší druhý klíčový pár. Princip je v obou zmíněných publikacích uveden včetně návodu asi takto:

Heads Recycle
Lock It
Chain Reaction - turn the star 1/2
1/4 Thru
Pass & Roll Your Neighbor
Slip
Girls Run
Pass the Ocean
Swing Thru
Boys Run
Ferris Wheel
Pass Thru
Allemande Left

Nevýhodou tohoto postupu je to, že pěkně probíhající A2 sekvence je náhle brutálně přerušena dlouhou mainstreamovou sekvencí. Navíc je po několika figurách jasné, že tanečníci jsou dováděni domů. I kdyby caller místo mainstreamových figur použil jiné (např. Acey Deucy místo Trade a Circulate , místo Centers Trade Slip a podobně), vždy se bude jednat o technické figury. Existuje ale i něco lepšího.

Vyspělejší princip řešení čtverylky

Další možný způsob spočívá ve sledování a vedení čtyř tanečníků místo dvou. Předchozí princip samozřejmě také sledoval čtyři tanečníky, ale postupně. Nejprve caller k sobě dovedl jeden pár, pak řešil druhý. Nový princip ovšem sleduje všechny čtyři tanečníky zároveň. Caller by měl v každém okamžiku vědět, nebo alespoň velice rychle zjistit, kde se jeho klíčoví tanečníci nacházejí. Chce to trochu cviku, ale je to proveditelné a lze se to naučit za krátkou dobu. Po zvládnutí techniky sledování čtyř tanečníků najednou je možné používat následující princip řešení čtverylky.

  1. Postavte jakoukoliv vlnu. Obecně můžete i jakoukoliv řadu, následující body se ale nejlépe provádějí z vlny, protože vlna je nejčastější výchozí formace tanečních figur.
  2. Vyhodno»te, kolik klíčových tanečníků je v jedné vlně.
  • Ve vlně jsou všichni čtyři klíčoví tanečníci - není co řešit, libovolným způsobem je doveďtě domů.
  • Ve vlně jsou tři klíčoví tanečníci nebo dva, co jsou buď uprostřed, na koncích vlny nebo ob jednoho tanečníka. Pak použijte nějakou figuru, nejlépe taneční, z toho levelu, který zrovna callerujete, a která přivede zbylé tanečníky do sledované vlny. Většinou stačí jedna, maximálně dvě figury.
  • Ve vlně jsou dva klíčoví tanečníci u sebe tak, že jeden je krajní a jeden bližší středový. Další dva klíčoví tanečníci jsou zaručeně ve druhé vlně a ve stejné polovině jako první dva tanečníci. Tudíž všichni čtyři tanečníci tvoří box a nebude problém je dovést domů.

Pokud by někdo na tomto místě čekal kuchařku, tedy návod figuru po figuře, bude zklamán. Je to z toho důvodu, že návod by fungoval pouze pro jeden konkrétní level, kdežto když někdo pochopí princip a naučí se ho používat, bude schopen udělat zajímavý get out, kdykoliv, na jakémkoliv levelu a bez přípravy.

Předchozí příklad A2 sekvence by šel vyřešit například takto.

Heads Recycle
Lock It
Chain Reaction -- turn the star 1/2
1/4 Thru
Pass & Roll Your Neighbor
Slip
Mix
In Roll Circulate
1/4 In
R & L Grand

O něco složitejší případy mohou vypadat takto:

Heads Wheel Thru Heads Pair Off Heads start Split Square Chain Thru
Boys Wheel Thru Recycle Horse Shoe Turn
Split Counter Rotate Trade Circulate Pass and Roll
Peel and Trail Cross Over Circulate In Roll Circulate
6 by 2 Acey Deucy Motivate Motivate, turn the star 1/4
Centers Switch to a Diamond Slip Out Roll Circulate
Flip the Hourglass In Roll Circulate 1/4 In
Trade Circulate All 8 Counter Rotate R & L Grand
Swing Switch the Wave
In Roll Circulate Mini Busy
R & L Grand Centers Explode and -> HOME

Takto zapsané to sice není vidět, ale všechny tři příklady byly vytvořeny za téměř stejných podmínek, jako při skutečném callerování. Nebylo potřeba žádného složitého zkoušení s checkery. Aby něco takového sight caller zvládnul tak, aby byl tanec celou doby plynulý, musí přesně vědět, co která figura dělá. To je ovšem jeho povinnost a na rozdíl od nekonečného množství modulů je reálné si chování všech figur zapamatovat.

 


V Československu se kdysi etabloval termín "vyšší levely", kterým se označovalo, a dodnes označuje, cokoliv vyššího než Plus. V žádné literatuře se ale tento termín v uvedeném kontextu nevyskytuje a za hranicemi jsem ho nikdy takto použít neslyšel. Je to logické. Existuje-li deset levelů, mluvit už o třetím jako o vyšším je holý nerozum.

Nebojte se výšek, jsou velmi relativní. Zlepšujte se a callerujte stále kvalitnější Plus a Advanced. Šiřte je mezi tanečníky a vzdělávejte je. Vždyť je to zábava.