Jak callerovat Plus a Advanced
Jak callerovat A2
Advanced 2 je taneční level a společně s Advanced 1 tvoří kompletní celek. Společným používáním figur A1 a A2 vzniká obdobná situace jako při callerování Plusu (společně s MS) s tím, že Advanced figury sami vnesou do choreografie svůj osobitý duch. Přidá-li caller občas navíc plusovou figuru, výsledkem je velmi příjemné tancování.
Důležité je mít stále na paměti, že na A2 víc než kdykoliv předtím nestačí pouze říkat figury. Callerování už není jen o figurách a kombinacích, ale i o využívání formací a pojmenování tanečníků. Každý Advanced tanečník je schopen zatancovat jakoukoliv figuru, a to nejen ze základních formací. Je zcela
běžné, že pokročilí tanečníci rozpoznají moduly, že ví, která figura patří do kterého levelu, rozpoznají, kdy je caller začíná dovádět domů a už v době provádění Allemande Left vědí, zda jsou ve správné sekvenci nebo ne.
Jak vidno, Advanced tanečníky může uspokojit jen Advanced caller. Tím se, bohužel, člověk nerodí, ale může se jím stát. Nikdo nemůže callerovat A2 jen tak z patra, kdy si vzpomene. Dobrý výkon zajistí jen důsledná domácí příprava. Říká se to na každém callerském semináři, ale bohužel nikdy není čas na praktická cvičení.
Dobrou pomůckou pro první krok je Al Stevensův Analyzing a call. Zde v článku je uveden pouze jako malý obrázek, protože originál ve velikosti A4 je k nalezení v každé Al Stevensově příručce. Ostatně, pro praktické použití stejně slouží pouze jako předloha, protože na vlastní poznámky je potřeba mnohem více prostoru.
Vemte si tedy definice, nejlépe originál od Callerlabu, a vyždímejte z nich, co se dá. Ale pozor, nepřežeňte to.
Je třeba rozlišovat přípravu na běžné vystoupení (na klubu, na akci, utužování znalostí pro náhodné callerování apod.) a přípravu na workshop. Při workshopu totiž caller může vysvětlovat a většinou se to i čeká. Při normálním tancování přerušování ruší, málokdy je žádoucí. Proto by měl mít caller ve svých poznámkách (nebo hlavě) dostatek materiálu, který je kombinačně a tanečně zajímavý a přitom je ho většina tanečníků schopna zatancovat bez vysvětlování.
Až do A2 jsou součástí definic Callerlabu i jmenovité výchozí formace figur (typu 1/4 Tag, Ocean Waves apod.). Je otázkou názoru, zda to znamená, že žádná jiná výchozí formace není povolená. Nepatříte-li mezi ty, kdo si to myslí, hledejte i další výchozí formace, které neodporují definici provedení. V rámci úplnosti budete muset projít i běžné formace, ale mějte na paměti, že zkušení tanečníci udělají Follow Your Neighbor stejně dobře ze dvou paralelních vln, stejně jako z boxu uprostřed nebo z paralleních columns. Užitečné mohou být T-bone formace. Jdou postavit velmi jednoduše už na Mainstreamu, poslouží jako
výchozí formace pro běžné figury, jejichž běžná výsledná formace je notoricky známá a po provedení
z T-bone formace je natolik jiná, že tanečníky příjemně překvapí.
Dalším krokem je literatura a internet. Podívejte se na stránky Vica Cedera a hledejte v nich inspiraci. Informace tam uvedené mají tu výhodu, že u každé figury jsou uvedena všechna použití ve všech levelech. Pročtěte si Challenge definice a hledejte v nich rozšíření figur, které máte k dispozici, nebo prostě jen inspiraci.
Z literatury nebo z webu si zjistěte historii jednotlivých figur a vývoj jejich definic v čase. Naučte se znát různé pojmenované pohyby (např. Spin, Scoot a další). Nejen, že budete mít více pracovního materiálu, ale dojde vám spoustu souvislostí, které vám otevřou prostor k vlastním korektnín nápadům.
Jako poslední bych zmínil sledování vystoupení jiných callerů. Je záležitostí každého jedince, jak moc bude používat originální nápady svých kolegů. Osobně doporučuji neopisovat, ale nechat se inspirovat k vlastním nápadům.
Příklad: V našich zemích celkem běžná kombinace z facing couples Boys Walk, Ladies Dodge mne nikdy příliš neoslovila a nepřemýšlel jsem nad ní. Jenomže pak jsem jí jednou v Německu tancoval v modifikaci Beaus Walk, Belles Dodge a napadla mně kombinace Beaus Scoot, Belles Dodge.