Jak callerovat Plus a Advanced
Charakteristika figur
První důležitá věc, kterou si caller musí uvědomit, je odlišná charakteristika různých figur. Pro potřeby tohoto článku jsou figury rozděleny na technické a taneční.
Technické figury jsou krátké, maximálně pro čtyři, většinou však pro méně tanečníků, s jednoduchou definicí a provedením. Řeší nějakou technickou záležitost, konkrétně změnu jedné nebo více složek FASR, a jsou proto zajímavé více pro callera než pro tanečníky. Příkladem jsou figury Hinge, Box the Gnat, Swap Around a mnohé další.
Taneční figury jsou naopak zajímavé více pro tanečníky. Mají delší timing a do tance zapojují celou čtverylku. Příkladem budiž Spin Chain with the Exchange the Gears nebo Motivate.
Jsou figury, které lze do skupin snadno zařadit. Jsou i takové, u kterých nelze jednoznačně rozhodnout, hodně záleží na cítění callera. Nemá tudíž cenu rozvíjet filosofickou diskusi o tom, do které skupiny která figura patří, základní členění a princip pro další úvahy jsou jasné.
Zároveň je třeba upozornit, že zařazení figury do skupiny je relativní a závisí hodně na použití a levelu. Například figura Touch 1/4 je jistě technická,
ale Strech Touch 1/4 už lze považovat za taneční. Proto článek nese název Jak callerovat Plus a Advanced, protože filosofie a způsob
callerování Challenge je úplně jiný.
Charakteristika levelů
Každý level je tvořen jinými figurami, proto má svoji individualitu, skoro by se dalo říct duši. Proto je potřeba při callerování ke každému levelu přistupovat jinak.
Mainstream, jako první level, je technický, z pohledu dalších levelů ne moc taneční. Figury v něm obsažené zcela jasně ukazují na kořeny v country tancích. Na tanečníky neklade žádné extra nároky, figury je možné se naučit jako pohyb.
Plus je velmi krásný taneční level, přibližně 24 z jeho třiceti figur je tanečních. Caller dostává do ruky nástroje Roll a Spread, pomocí kterých může modifikovat základní figury. V kombinaci s frázováním je možné udělat choreografii, která je intelektuálně zajímavá a zároveň se stále ještě jedná o tanec.
Advanced 1 je technický level sloužící jako úvod do dalších levelů. Se svými třemi tanečními figurami je na tom sice lépe než Mainstream, přesto sám o sobě je v podstatě nudný. Jeho přínos spočívá v tom, že naznačuje postupy, které už s country nemají nic společného a dělají square squarem. Tanečníci se poprvé setkávají s koncepty (As Couples, Any Hand) a naučí se pracovat s formacemi.
Advanced 2 logicky navazuje na A1. Je mnohem více taneční (přibližně 24 tanečních figur ze 34), přidává další koncept a formaci. Advanced 2 společně s Advanced 1 tvoří kompaktní, příjemně tancovatelný celek. Historicky se totiž nejedná o dva samostatné levely, ale pouze jeden, uměle rozdělený kvůli snažšímu naučení.
Challenge 1 je velmi krásný. Už si na nic nehraje, plně využívá všech možností z nižších levelů a přidává mnoho dalších vlastností. Jsou to zejména nové koncepty, mnoho nových formací, formace s fantómy, komplexně pojaté taneční figury, propracované možnosti práce s formacemi a figurami z nižších levelů a konečně i další modifikace základních figur, které mají vliv na výslednou formaci. Rozšiřuje se význam některých figur z nižších levelů, které lze provádět z více formací (Hinge, Recycle a další). Přestože C1 obsahuje přibližně 100 figur, není těžké se ji naučit. Zajímavé je, že už behěm výuky jsou většinou tanečníci naplněni zvláštní euforií, kterou tento level vyvolává.
Challenge 2 je sice taneční level, ale zároveň některé figury nutí k zamyšlení i při provádění z jednodušších základních formací. Klade důraz na práci s koncepty a jejich kombinací s formacemi. Krásným příkladem je třeba Parallelogram Triple Box <anything>. Charakteristickým rysem C2 je rozvinutí pozičního tancování. To znamená, že tanečníci nesmí automaticky dostupovat do "známých" formací, ale po dokončení figury musí zůstat tam, kde jsou, a musí vědět, kolik je mezi tanečníky volných tanečních pozic.
Challenge 3 se dělí na C3A a C3B. Také se jedná o umělé rozdělení, původně exitovala pouze C3. Proto jsou si oba levely hodně podobné. Oba jsou taneční, obsahují hodně konceptů, nové formace a nové možnosti práce s formacemi. Charakteristickým rysem je, že tanečníci musí detailně znát, z kolika částí a kterých přesně se která figura skládá (a to ze všech levelů, nejen C3).
Challenge 4 kromě toho, že obsahuje velké množství figur a několik nových konceptů, je charakteristická tím, že caller rozháže tanečníky po celé matice 16x16, uvnitř které je honí. Mnohdy jsou tanečníci doma a ani si toho v první chvíli nevšimnou, protože mentálně jsou v Columns.
Závěr kapitoly
Každá figura i level mají svou osobitou charakteristiku. Přestože pro callerování Plusu až A2 platí mnoho společných zásad, je potřeba ke každému levelu přistupovat jinak a ctít jeho duch.